Menneskerettigheder
er
grundlæggende rettigheder, der skal sikre det enkelte menneske mod
overgreb
begået af staten. Blandt de klassiske menneskerettigheder er retten til
liv,
frihed og personlig sikkerhed.
Historie
Historisk har der
været flere tilløb til udvikling af
menneskerettigheder:
Den britiske "Magna
Carta" (friheds-chartret) fra 1215
og "Bill of Rights" fra 1689 gjorde en række undertrykkende statslige
handlinger ulovlige i Storbritannien.
To store revolutioner opstod i det 18. århundrede, i USA (1776) og i
Frankrig
(1789), og førte til vedtagelsen af henholdsvis ”USA´s
Uafhængighedserklæring”
og ”Den franske Menneskerettighedserklæring”, der begge grundfæstede
visse
juridiske rettigheder.
"Vi
anser
disse
sandheder for selvindlysende, at alle mennesker er skabt lige, og at de
af
deres Skaber har fået visse umistelige rettigheder, heriblandt retten
til liv,
frihed og stræben efter lykke."
USA´s
Uafhængighedserklæring, 1776
Verdenskrigene og de
enorme tab af menneskeliv og grove menneskerettighedskrænkelser,
der fandt sted under dem, var en af drivkræfterne bag udviklingen af
moderne menneskerettighedsinstrumenter.
Folkeforbundet blev
oprettet i 1919 ved forhandlingerne om Versailles-traktaten
efter afslutningen af Første Verdenskrig. Forbundets formål inkluderede
nedrustning, forebyggelse af krig gennem kollektiv sikkerhed,
bilæggelse af
tvister mellem landene gennem forhandlinger, diplomati og forbedring
den
globale velfærd.
På Jalta-konferencen i 1945 blev de Allierede Styrker enige om at
oprette et
nyt organ til at afløse forbundets rolle, De Forenede Nationer (FN). FN
har siden
sin oprettelse spillet en vigtig rolle i den internationale
menneskerettighedslovgivning og har medvirket til en stor del af
grundlaget for
den nuværende humanitære folkeret og internationale
menneskerettighedslovgivning.
Verdenserklæringen
om menneskerettigheder
Verdenserklæringen om
menneskerettigheder er en ikke-bindende
erklæring, der blev vedtaget af FN´s Generalforsamling i 1948. Selv om
verdenserklæringen
er en ikke-bindende resolution, anses den nu for at være et centralt
element i
international ret, der kan påberåbes ved nationale og andre domstole.
Verdenserklæringen
opfordrer medlemslandene til at fremme en række menneskelige, civile,
økonomiske
og sociale rettigheder, at forsvare disse rettigheder er en del af
”grundlaget
for frihed, retfærdighed og fred i verden”. Erklæringen blev den første
internationale juridiske indsats for at begrænse staters adfærd, og
pålægge
disse pligter over for deres borgere efter modellen om rettigheder og
pligter.
Dokumentet blev struktureret til at omfatte de grundlæggende principper
om
værdighed, frihed, lighed og broderskab i de to første artikler. Under
udarbejdelsen blev der trukket på et udvalg af internationale
menneskerettighedseksperter,
repræsentanter fra alle kontinenter og alle de store religioner,
herunder ledere
som Mahatma Gandhi.
Verdenserklæringen blev delt i to forskellige konventioner, en
konvention om
borgerlige og politiske rettigheder, og en anden konvention om
økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder. Begge begynder med folkenes ret til
selvbestemmelse og suverænitet over deres naturressourcer.
"Alle
mennesker er født frie og lige i værdighed og rettigheder.
De er udstyret med fornuft og samvittighed, og de bør handle mod
hverandre i en
broderskabets ånd.”
Artikel 1 i
FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder
Filosofier
Menneskerettighederne har gennem historien været vurderet på
grundlag
af
religiøse, kulturelle, filosofiske og juridiske forhold.
Flere teoretiske
tilgange har været fremført for at forklare
hvordan og hvorfor menneskerettigheder er blevet en del af de sociale
forventninger.
En af de ældste vestlige filosofier om menneskerettigheder er, at de er
et
produkt af en naturret.
Andre teorier antager at menneskerettighederne sætter moralsk opførsel
i system,
og er et produkt af den biologiske og sociale udvikling.
Gensidighed:
Den gyldne regel, eller etikken om gensidighed, fastslår: ”at
man skal
behandle
andre, som man gerne selv vil behandles”. Princippet er, at gensidig
anerkendelse og respekt for rettigheder sikrer, at ens egne rettigheder
vil
blive beskyttet. Dette princip kan findes i alle verdens store
religioner i
lidt forskellige former og blev nedfældet i "På vej mod en Global Etik"
fra Verdensreligionernes Parlament i 1993.
Andre
teorier om menneskerettigheder:
Interesse teorier
fremhæver pligten til at respektere andre
personers rettigheder på grund af egoisme:
"Menneskerettighedslovgivning,
der gælder for en stats egne
borgere tjener statens, ved for eksempel at minimere risikoen for
voldelig
modstand og protest, og ved at holde niveauet for utilfredshed med
regeringen
håndterbar.”
Niraj Nathwani
i ”Rethinking Refugee Law”
Begreber
i menneskerettigheder
Udelelighed:
Verdenserklæringens underskrivere giver i praksis ikke lige
stor vægt
til de
forskellige typer af rettigheder. Nogle vestlige kulturer har
prioriteret
borgerlige og politiske rettigheder, til tider på bekostning af de
økonomiske
og sociale rettigheder, såsom retten til arbejde, uddannelse, sundhed
og
boliger. På samme måde har de tidligere sovjetblok-lande og asiatiske
lande
haft en tendens til at prioritere de økonomiske, sociale og kulturelle
rettigheder, men har forsømt at tilvejebringe borgerlige og politiske
rettigheder.
Nogle menneskerettigheder siges at være ”umistelige rettigheder”.
Udtrykket
umistelige rettigheder henviser til ”et sæt af menneskerettigheder, som
er
grundlæggende, ikke er tildelt af menneskelig magt, og som der ikke kan
gives
afkald på”.
Universalisme vs.
kulturrelativisme:
Verdenserklæringen
sikrer universelle rettigheder, som gælder for
alle mennesker, uanset deres tilhørsforhold (stat, race, religion,
kultur m.v.).
Fortalere for kulturrelativisme argumenterer for accept af
forskellige
kulturer, som kan have praksisser der strider mod
menneskerettighederne.
Relativistiske argumenter er tilbøjelige til at negligere det faktum,
at
moderne menneskerettigheder er nye for alle kulturer, da de ikke
daterer sig
længere tilbage end verdenserklæringen fra 1948, og den kendsgerning,
at verdenserklæringen
blev udarbejdet af folk fra mange forskellige kulturer og traditioner,
og trak
på rådgivning fra tænkere såsom Mahatma Gandhi.
Kulturrelativisme er næsten udelukkende et argument, der bruges af
magthavere i
kulturer, som begår menneskerettighedskrænkelser.
.